dinsdag 16 oktober 2012

Hoornaars voor de camera



De hoornaar (Vespa crabro) wordt gemiddeld 30 mm lang, maar koninginnen kunnen beduidend groter zijn. Behalve door haar afmeting valt de hoornaar op door haar roodbruine kop en borststuk en haar felle vlieggeluid. Zij komt niet veel voor in België en Nederland, maar is ook geen zeldzaamheid, vooral in het oosten van Nederland. Hoewel de grote hoornaar meer dan twee keer zo groot is als de gewone wesp, is zij beduidend minder agressief ten opzichte van de mens. Werksters zijn 18-25 mm, koninginnen 25-35 mm en mannetjes tot 28 mm lang. (bron: Wikipedia)

Dit vrouwtje trof ik 28 maart 2012 aan in Hoogeveen (Venesluis) onder een omgevallen boomstam, die ik opzij heb geschoven om te kijken wat er onder lag. Ik heb haar eigenlijk te vroeg gewekt uit haar winterslaap. Verrassend kroop ze uit haar holletje en verkende de omgeving, snoof de vroege lentegeuren op en vloog even later weg. Een nieuw leven als koningin tegemoet ziend.






Dit exemplaar trof ik 29 september 2012 aan op het fietspad tussen Alteveer en Zuidwolde. Het diertje was enigszins verzwakt. Het diertje was zo verzwakt dat ik hem makkelijk op een stokje kreeg. Zo heb ik een paar mooie foto's van deze fraaie hoornaar kunnen maken.
Natuurlijk heb ik hem niet weer op het fietspad teruggezet maar in het hoge gras naast het fietspad. Hopelijk knapt ie wat op en kan hij zijn weg naar het nest weer vinden.
  






6 oktober 2012 in het nabij gelegen bos bij camping Westerbergen te Echten vond ik een vrij grote  nestkast. Deze lag op de grond. Wellicht door een stevige rukwind uit een boom gevallen. Toen ik het deksel van het kastje opende zag ik een raat dat deels beschadigd was in het kastje zitten.
Ik haalde het eruit en tot mijn grote verbazing zag ik een hoornaar achter de raat wegkruipen. Een mooi  moment om er een mooie shoot van te maken. 






Met dank aan de hoornaar heb ik circa 20 opnames kunnen maken. Hierna vloog het diertje ook weg. Wat is de natuur toch mooi!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten