maandag 30 september 2013

Mantingerveld

Vorige week woensdag heb ik op aanraden van mijn zwager Henk een bezoek gebracht aan het Mantingerveld. Het Mantingerveld is een natuurgebied dat tussen Mantinge en Nieuw Balinge ligt op de Drentse Hooglanden. Daar aangekomen ( na 16 kilometer fietsen) kon ik kiezen tussen 2 wandelroutes; een wandelroute van 4,5 km. en een route van 12 km. Ik koos voor de kortere route. Een deel van de route ging dwars door het Mantingerzand. Een prachtig heidegebied met veel vruchtdragende jeneverbesstruiken.

Ik startte mijn wandeling in dit prachtige natuurgebied tegen 10 uur 's morgens. Het was een zonovergoten dag, 17 graden en voor mijn gevoel liep ik daar alleen, in alle rust. Hier en daar zag ik kleine witte bolletjes, zwammen die ontwaakten in het zand om deel uit te maken van de komende herfstperiode.
In het bosrijke deel van dit gebied zag ik een ietwat volwassener zwam te genieten van de welkome zonnestralen die door het bladerdak schenen.

De eikenbomen in dit gebied zaten niet alleen vol met eikels.....

........maar de bladeren waren ook beladen met (althans zo leek het) trossen galappels.


De nog bloeiende struik -en dopheide gaf dit landschap nog meer kleur.



Ook de insectenwereld maakte deelgenoot aan dit adembenemende gebied. Hier trof ik 3 soorten lieveheersbeestjes aan...
Citroenlieveheersbeestje (Psyllobora vigintiduopunctata)

Viervleklieveheersbeestje (Brumus quadripustulatus)

....en het zevenstippelig lieveheersbeestje (Coccinella septempunctata)

Herfst zonder spinnen is bijna ondenkbaar. Overal zag je deze diertjes op takjes of in hun web wachtend op een lekkernijtje.
Kruisspin (Araneus diadematus)

Viervlekwielwebspin (Araneus quadratus)

Ook wantsen kwam ik hier en daar tegen, zoals....
de groene stinkwants (Palomena prasina),

de haakjesberkenwants  (Elasmucha fieberi)

en deze schildwants, die geen Nederlandse naam heeft, maar wel een Latijnse: "Picromerus bidens"

Ik kwam ook nog een verdwaalde rups tegen, de veelvraat (Macrothylacia rubi)

Larven van bladwespen: Craesus latipes


en een eenzaam kevertje, de berkensigarenmaker (Byctiscus betulae).

Ik heb ruim 3 uur over deze mooie wandelroute gedaan en heb werkelijk genoten van dit prachtige natuurgebied. Met dank aan mijn zwager Henk. Een echte aanrader voor elke natuurliefhebber.


Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

19 opmerkingen:

  1. goh, wat ben ik daar al lang niet meer geweest!
    het is inderdaad een prachtig gebied, heel divers ook.
    je hebt de juiste keuze gemaakt... de langere route voegt niet veel toe (vind ik zelf).
    ik krijg weer helemaal zin om ook weer eens die kant op te gaan!
    in de winter met sneeuw is het er ook prachtig!
    je hebt veel gespot in die paar uur, mooie foto's ook weer.
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad genoten Nathalie. Als je een keer die kant op wil (in de winter) geef maar even een seintje. Leuk om weer es een keer samen op pad te gaan.

      Verwijderen
  2. Prachtig blog, wat een schitterende Wantsen. Je ziet ze nu best veel. Ik zie dat bij jou de lieveheersbeestjes ook een beetje weerspiegeling hebben op het bolle gedeelte, dat vind ik soms wel jammer maar ik heb nog niet echt uitgevonden hoe je dat vermindert. Een filtertje misschien? Maar hoe dan ook je hebt lekker de korte wandeling gedaan en ruim de tijd genomen om dit prachtige stukje natuur te fotograferen. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat klopt Annemarie, bij veel lhb-sjes heb ik dat idd. Een filtertje zou een uitkomst zijn.
    Ik heb een ronde fotoscherm om het zonlicht op te vangen op Vaderdag gekregen. Moet dit altijd nog een keer uitproberen. Maar daar heb ik een paar handen tekort aan. Denk dat ik hem de volgende keer toch eens meeneem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is meer dan de moeite waard en wat een bijzondere mooie wantsen.het is genieten om zo door je log te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig natuurgebied en je hebt er ook mooie dingen gezien.
    Wat inderdaad een overdaad aan galappeltjes, blijkbaar was het overal
    een goed jaar voor dit jaar.
    Mooie opnamen heb je gemaakt van al het kleine spul.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. piękne zdjęcia przyrody.., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt me erg mooi daar, Willy. Fijne serie weer. Die galappeltjes van foto 7 vind ik ook mooi. Het lijken zo net echte appeltjes. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt daar schitterende foto's gemaakt!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie Willy, mooi om de herfts al te zien met zijn besjes en appeltjes.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Willy,

    ik ken het gebied niet maar als ik dit zie dan is het een waar walhalla voor de natuur liefhebber.
    Prachtige jeneverbesstruiken, en schitterende wantsen. Wat heb je die mooi op de foto!
    Galappeltjes, rupsen, heide, paddenstoelen en snuitkever. Echt heerlijk om te zien.
    Mijn complimenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig gevarieerd herfstblog, dat zwammetje is volgens mij een parelstuifzwam.
    Nog bloeiende dopheide, ik dacht dit begin oktober ook gezien te hebben in het Drents Friese wold, maar dacht dat ik het mis had omdat dopheide toch vooral in juni bloeit.
    Dit lijkt me ook een heerlijk gebied om een dagje rond te struinen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw deze foto's is schitterend om te zien. Lieveheersbeestje hebben prachtig kleuren.
    Spinnen ben ik bang voor. Maar je heb mooie foto's fotografeert.
    Groetjes Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ¸.•°♡♡⊱彡
    Muita paz e muita luz em nossas vidas, no Natal e sempre!!!

    ⋱ ⋮ ⋰
    ⋯ ✰ ⋯
    ⋰ ⋮ ⋱


    ░F░E░L░I░Z░
    ░N░A░T░A░L░!!!

    ¸.•°♡♡⊱彡

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dear Willy,
    it's amazing how you see nature through your lense! Fantastic fotos! You find me on my knees!
    All my best from Austria and a happy happy time
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie, greeting from Belgium

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beautiful pictures from the natural world. :)

    BeantwoordenVerwijderen