woensdag 31 oktober 2012

Gewone elfenbankje versus Fopelfenbankje

Heel vaak heb ik elfenbankjes gespot en gefotografeerd, maar nooit heb ik deze zwammen aan de onderkant goed bekeken. Vandaag ontdekte ik per toeval dat de onderkant van een aantal, lamellen bevat en de andere glad waren. Hier wilde ik het fijne van weten en heb dit opgezocht. Het elfenbankje dat lamellen aan de onderkant heeft, heet Fopelfenbankje (Lenzites betulinus) en het elfenbankje met een gladde onderkant heet Gewoon elfenbankje (Trametes versicolor). Ja, zo kun je zomaar zonder dat je het weet gefopt worden, want ik had ze allebei voor de gewone elfenbankje aangezien.

Beide soorten kun je aantreffen op stronken, stammen en takken van loofbomen (berk, eik en beuk).

De eerste 6 foto's zijn van de Fopelfenbankjes en de laatse twee foto's van de Gewone elfenbankjes.
(Scroll of klik op een afbeelding voor een diavoorstelling)





Hieronder zie je de Gewone elfenbankjes aan de bovenkant en onderkant


5 opmerkingen:

  1. mooie foto's!
    zelf vind ik het altijd erg lastig om paddenstoelen te determineren.... hoe zit het bijv met het ruig elfenbankje en het gezoneerd elfenbankje?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook deze elfenbankjes heb je schitterend vastgelegd Willy.
    Ik denk dat je meer een vakman bent dan een amateur.

    Jammer dat er niet meer reacties zijn.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet maar op het idee komen-heb je op je buik gelegen,of ben je met een spiegeltje bezig geweest ?
    Klasse.
    Groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is een prima app die kan helpen met vaststellen soort paddestoel. PictureMushroom.

    BeantwoordenVerwijderen