woensdag 20 maart 2013

Kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris)

Twee dagen geleden was het aangenamer dan vandaag. Negen graden, een beetje fris maar de zon scheen en ik besloot naar het Dwingelerveld te gaan in de hoop daar adders te kunnen zien die ook van de lentezon wilden genieten. Maar helaas geen adders. Wellicht toch te koud voor deze reptielen?

Wie in het Dwingelderveld is, kan genieten van veel verschillende landschappen zoals heide, bossen en grote vennen. Het is een erg afwisselend gebied waar jaarlijks veel natuurgenieters en vakantiegangers op afkomen. Het gebied wordt doorkruist door vele wandel- en fietspaden, gemarkeerd en ongemarkeerd, verhard en onverhard. Daardoor kun je in grote delen van het gebied komen.
Toen ik op één van die verharde fietspaden liep, viel mijn oog op een klein wezentje dat over het fietspad zich voortbewoog. Geen slangetje, maar wel een eenn prachtig amfibie, een kleine watersalamander!
 Dit kleine diertje, van slechts 8 cm. groot met zijn schutkleuren, stak het fietspad over. Het diertje had geen haast en viel bijna niet op.
Gelukkig reden er op dat moment geen fietsers en er waren weinig wandelaars. Het diertje was niet opgevallen door de andere wandelaars, maar als natuurfotograaf heb je natuurlijk overal oog voor!
Doordat deze salamander geen haast had, kon ik vrij makkelijk foto's van hem maken.

De kleine watersalamander komt in heel Europa voor en ontbreekt alleen op het Iberisch Schiereiland. Het is niet alleen één van de wijdstverbreide soorten maar ook één van de meest algemeen voorkomende amfibieën in Europa. De salamander komt ook voor in meer gematigde landen als Nederland en België.
De kleine watersalamander is ondanks de naam niet de kleinste soort die in Nederland en België voorkomt, dit is de vinpootsalamander (Lissotriton helveticus). Ook de naam watersalamander is wat misleidend, omdat het dier in de meeste streken alleen tijdens het broedseizoen in het water te vinden is, de rest van het jaar op het land (landfase). In de Benelux loopt deze zogenaamde waterfase van half maart tot eind juni.
 Dit exemplaar die ik tegenkwam was een mannetje in landfase.


Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

17 opmerkingen:

  1. Beautiful image, colors, brightness and macro!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. BONSOIR WILLY tes photos sont adorables et tu as vu ses pattes
    elles sont tellement marrantes je trouve
    J'adore ces photos WILLY
    Passe une belle soirée

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kom jij leuke dingen tegen zeg :) Ik heb daar nooit zo veel geluk mee in de natuur. Leuke foto's

    Kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig om dit mee te maken Willy.
    Leuk om te zien dat ze ook te voorschijn komen.
    Ze trekken zich blijkbaar ook niets van de kou aan.
    Fijn dat je ons lekker laat mee genieten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou knap dat je hem op het fietspad zag je zou er zo op trappen ,hij vond de fotosessie wel leuk zo te zien,want je hebt hem uitbundig kunnen fotograferen,of herkende hij je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er inderdaad bang voor dat anderen er op zouden trappen of hem overrijden. Ik heb hem ook voorzichtig op een blad, van het fietspad geloodst op het zachte mos.

      Verwijderen
  6. Prachtig om dit te kunnen fotograferen Willy, mooi om te zien je foto's.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat was een leuke waarneming en je had vermoedelijk geluk dat de
    temperatuur niet hoog was waardoor dit koudbloedige diertje natuurlijk
    ook niet snel was.
    Je kans prima benut en interessante informatie er bij, mooie blog!
    Matuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind dat fascinerende dieren, Willy. Al die teentjes aan hun pootjes. Zo klein en zo prachtig. Ik heb ze in de tuin en kan daar uren naar kijken. Mooie serie. Wat goed dat je'm zag. Zo groot zijn ze niet. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie dieren met fascinerende kleuren.
    Vooral je eerste foto vind ik super.
    Grappig dat ie gewoon het fietspad overstak en goed
    dat je hem zag!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Świetne zdjecia zrobiłeś jaszczurce. Pozdrawiam.
    Great pictures did lizard. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Willy, salamanders hebben altijd tot mijn favoriete dieren behoord en in Nederland en Belgie zocht ik ze altijd op in ondiepe plassen en poeltjes met door de zon verwarmd water. En ik heb ze in Spanje inderdaad ook nog nooit gezien.
    Ik neem aan dat hij uiteindelijk veilig het fietspad is overgestoken!? Mooie foto´s.
    Groetjes, Marius.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Willy,

    Oei, dat heb je goed gezien zeg! E er dan ook nog zo'n fraaie serie van maken. Top gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nice pictures of this triton, not to be confused with salamanders!
    A great find! They are going to water dams to breed.
    This one seems to be a female.
    Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Superbes photos !!
    Bonne journée
    Bizzz Laure
    http://ptitesphotosdelolo.blogspot.fr/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. BONSOIR et bien encore de très belles photos et des photos si natures
    quel plaisir
    j'espère que tu vas bien!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Willy.
    Ik ben het niet vergeten over je blog.
    Ik heb het erg druk van artsen komen en gaan van Madrid.
    Nu zie ik alles nieuw :))
    Grote beelden van Triton, waagden veel voor het fietspad.
    Een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen