maandag 18 maart 2013

Boswachterij Ruinen....gefeliciteerd!

Zaterdag 16 maart was voor mij toch wel een bijzondere dag hoor! Eerst kwam ik een prachtige Alpaca tegen in Fluitenberg en even later in Boswachterij Ruinen een pasgeboren Drentse heideschaap.
Dat er Drentse heideschapen hier rondliepen was mij bekend. Vorig jaar heb ik deze dieren al een keer gefotografeerd. Ik besloot zaterdag maar weer eens te kijken. Prachtige dieren zijn het! En ze zijn erg fotogeniek. Gelukkig heb ik een vergunning van het boswachterij om overal te mogen komen. Dus liep ik van het pad af de heide op en probeerde zo dicht mogelijk bij de schapen te komen.
Het Drents heideschaap is het oudste schapenras in West-Europa. Migranten brachten het ras waarschijnlijk vanuit Frankrijk mee naar Nederland, waar het al vanaf 4000 v.Chr voorkomt, 
met name in Drenthe.
Kenmerken van het Drents heideschaap zijn een ranke bouw, een lange wollige staart die tot voorbij de hakken kan reiken, stugge en wat sluike wol, doffe beharing op kop en poten en een rechte neus. 
Op dit heideveldje liep een kudde van ongeveer 10 schapen.
Na een twintigtal foto's te hebben gemaakt van deze prachtige dieren liep ik het pad weer op. En op een kleine vijftig meter van deze kudde vandaan zag ik aan de overkant van het pad een ooi staan met.....een klein lammetje.
Deze ooi had zich natuurlijk van de anderen afgezonderd om te bevallen. Het lammetje stond nog wankel op zijn pootjes en de navelstreng hing nog onder aan zijn buikje. 
Het was natuurlijk net geboren! Wat jammer dat ik moeder en kind te laat heb ontdekt, anders was ik misschien getuige geweest van de geboorte van een Drents heideschaapje.
Maar ik was al blij dat ik hun gezien heb. Gelukkig heb ik een 4 gig kaartje in mijn toestel zitten. Volgens mij heb ik het kaartje bijna volgeschoten. Zoals ik al zei, fotogeniek zijn ze allemaal, zelfs deze kleine spruit, die nog maar net het levenslicht mocht aanschouwen.
 Geweldig, deze aanwinst voor boswachterij Ruinen! Gefeliciteerd!
Nou, het is nu wel leuk geweest! Moeder en kind zijn genoeg in de picture geweest en gaan er vandoor. Ik moet ook maar eens gaan! 
Wat heb ik van dit prachtig tafereeltje genoten zeg!

Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

11 opmerkingen:

  1. Wat prachtig !!!
    Gr Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk om op de juiste momenten ergens te zijn dat geeft toch altijd weer een heerlijk gevoel en als je dan ook nog met zulke foto,s thuis mag komen dan spring je toch wel een gat in de lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superb photographed, especially the little one.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Very well observed!! I really like this kind of stuff for photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's en geweldig dat je er precies op het goed moment was.
    Zo lief dat kleintje!!.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie en wat een mooie schapen zijn dat.
    Helemaal mooi met het lammetje erbij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Willy Bedankt voor het delen van deze prachtige foto's. Zij zijn het wonder van de natuur. De foto's, 5 en 11 zijn speciaal. Vandaag vertrek ik hier met grote vreugde :))
    Een knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, Willy, wat een snoepje. En wat een bofferd ben je dat je ze opgemerkt hebt. Prachtige serie. Foto 7 is mijn favoriet. Zo mooi met als achtergrond de wol van moeder. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gorgeous!! They are great shots Willy. Too bad you had to miss the birth :(
    But they all look so beautiful. It feels wonderful to be able to see this special pictures. I think the male are so conscious of themselves and enjoying the photography :p
    Congratulations Willy!
    Well done :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat mooi zeg! prachtig hoe je het pasgeboren lam in beeld hebt gezet!
    alles goed verder??

    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Such great shots Willy, you are so lucky. I would fill up a memory card on that baby alone - cutie!

    BeantwoordenVerwijderen