dinsdag 15 januari 2013

Gele korstzwam (Stereum hirsutum)

Een vervolg op één van de uitstapjes tijdens de "warme" januaridagen. Naast de winterhoutzwam (zie dit bericht) heb ik deze prachtige gele korstzwammen "ontdekt". Ze zaten bij bosjes op omgevallen boomstammen en losse takken. Zo, op eerste gezicht zou je zeggen: "Wow wat een mooie elfenbankjes".  

Met een wisselend voorkomen, een leerachtige hoed en meestal wit-viltige behaarde bovenkant groeien deze zwammen in rijen en dakpansgewijs op dode takken of boomstammen (meestal loofhout).



De gele korstzwam is een van de eerste zwammen welke op dode takken verschijnen en staat dus aan het begin van de afbraak van het dode hout in het bos. 




De bovenkant is  geelbruin van kleur en licht gezoneerd. De onderkant is glad en oranjegeel tot bruinachtig van kleur. De zwam is leerachtig taai en de sporen zijn wit.

 
Bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorig bericht:
"De winterhoutzwam (Polyporus brumalis)"

14 opmerkingen:

  1. Very nice set of of mushroom pictures!
    They make great subjects!
    Greetings, Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is wel heel mooi juist in deze toch wel grauwere dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. U nas wszystko przysypał śnieg, a ty mogłeś nawet ciekawe grzyby pokazać. Pozdrawiam.
    We all showered snow, and you could even show interesting fungi. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bonjour je trouve tes photos très très belles quel délice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hi Willy!!Iam amazed reading the things about you..really born in Indonesia??i thought you was from germany!!no wonder you love the little things in nature..raised in indonesia!!wow!!i love the photoes you share and the story that goes with it..it is not always the big views that is fascinating..but also the little things that we hardly see in nature..that do agreat job!!Thank you very much for this Willy!!It is soo great that somebody cares of nature!!Little things and big things..all belong together!!May you have a great day Willy!!Greetings from Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig om te zien Willy, mooi scherpteverloop en kleuren.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook dit is weer een mooie en interessante serie, Willy, en ook dit heb ik nooit "bewust" gezien. Kan ik me niet herinneren tenminste. Ik heb weer wat geleerd vanavond. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Great and interesting post. I like it.
    I also invite you to my blog. ;)
    Yours. Have a nice day.
     
    You can also find me on the fanpage and keep track of my work:
    https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856?ref=stream ;]

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat een mooie foto's heb je gemaakt van deze zwammen.
    Vooral foto 5 en 7 vind ik heel fraai.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit vind ik toch wel heel erg mooi hoor Willy!
    En ik ga echt met Coby mee voor foto 5 en 7.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. love your title...yellow crust fungus!! haha...sounds very appetizing!! ha!
    fungi...mushrooms...each is unique in color, design & texture!
    i too, love taking pictures of these!

    and your pictures are terrific!! beautiful fungus!!

    BeantwoordenVerwijderen